Word de veelzijdige marketeer die iedereen wil!

De veelzijdige marketeer, ook wel de allround marketeer genoemd, is een term die meer en meer gebruikt wordt. Er is veel vraag naar iemand die deze functie kan invullen. Daarom voelen niet alleen de nieuwelingen, maar ook veel ervaren marketeers op de arbeidsmarkt de druk om steeds meer polyvalent te zijn.

In deze blog gaan we dieper in op de term ‘veelzijdige marketeer’ en het ontstaan hiervan.  

Wat is de veelzijdige marketeer?

Het woord zegt het al zelf. Een veelzijdige marketeer is iemand die van alle markten thuis is. Als marketeer moet je niet alleen beschikken over strategisch inzicht, maar je moet ook sterk zijn in het maken van content. Zowel grafische programma’s zoals Photoshop en Illustrator als montageprogramma’s zoals Premiere Pro en After Effects mogen geen geheimen voor jou hebben. Daarnaast is organisatorisch vermogen een must om alle campagnes van het begin tot het einde in goede banen te leiden. De veelzijdige marketeer is ook gewapend met een vlotte pen. Of het nu een sociale media post is of een blog, je moet in staat zijn om een vloeiende tekst te schrijven.

We leven in een snel veranderende wereld.

Hoe komt het dat deze functie zo haastig is geëvolueerd? Dit heeft allemaal te maken met de snel veranderende wereld waar we in leven. De laatste decennia hebben we immers een zeer snelle digitalisatie meegemaakt.

Iedereen is steeds vaker terug te vinden op online media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Als marketeer moet je jezelf inleven in je doelgroep. Dit wil zeggen dat je aanwezig moet zijn op de plaatsen waar zij aanwezig zijn. Waar in het verleden traditionele kanalen zoals televisie en radio ingezet werden, kiezen bedrijven er nu steeds vaker voor om online te communiceren. Het is belangrijk dat jij als marketeer hiermee vertrouwd ben. Trap echter niet in de val om enkel op één kanaal actief te zijn. Online kanalen en traditionele media moeten complementair ingezet worden om optimaal te communiceren.

Waarom moet een marketeer dit allemaal kunnen?

Een ander kanaal betekent een andere aanpak. Traditionele kanalen werken aan de hand van het top-down principe. Deze methode zorgt voor meer controle over de content die je naar buiten brengt. Bij het bottom-up principe, verlies je deze controle. Denk bijvoorbeeld aan memes. Daarnaast openen digitale kanalen de mogelijkheid tot conversatie met je volgers. De traditionele media is voornamelijk eenrichting gefocust. Maak tactisch gebruik van deze andere aanpak en klim zo naar de top.

De razendsnelle digitalisering heeft ervoor gezorgd dat verschillende aspecten belangrijker worden. Vroeger volstond het te investeren in je reclame. Tegenwoordig is dit niet meer voldoende. Zaken zoals ervaring en word-of-mouth zijn twee verschillende factoren waar je vandaag de dag in moet investeren. Het is dus niet zo dat je je als marketeer kan permitteren om enkel op één van deze vlakken te richten. Om de ervaring van je klanten te verhogen en een positieve word-of-mouth te stimuleren, is het als marketeer van uiterste belang om overal wat kaas van gegeten te hebben.

Voor bedrijven is het dus veel voordeliger om iemand aan te werven die de verschillende kanalen kan combineren in plaats van meerdere mensen aan te werven voor de verschillende taken.

The downside of it all.

De digitalisering heeft veel goeds met zich meegebracht. Helaas heeft alles een keerzijde. Ik zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn om te vermelden dat sociale media voor meer stress zorgt. De non-stop meldingen die je krijgt van de verschillende apps zorgen voor constante prikkels. Als marketeer krijg je deze prikkels dubbel zo vaak. Aan de ene kant vanuit je privé-account en aan de andere kant vanuit het bedrijfsaccount. Uit een onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in 2020 marketing één van de drie sectoren was waar de kans op een burn-out het grootst was.

Wat hebben we geleerd vandaag?

De veelzijdige marketeer moet beschikken over:

  • Grafische design en video skills
  • Kennis over sociale media
  • Creativiteit
  • Organisatorisch vermogen
  • Een vlotte pen

De term ‘veelzijdige marketeer’ is ontstaan door de digitalisering. Er is een stijgende vraag naar mensen die vertrouwd zijn met sociale media, maar die ook overweg kunnen met de traditionele media. Een nieuw kanaal vraagt dan ook voor een andere aanpak. Het is belangrijk dat een bedrijf een marketeer in huis heeft die verschillende strategieën kan opstellen per kanaal. Ook is de kost voor het bedrijf kleiner dan wanneer er meerdere personen dienen aangeworven te worden voor de verschillende kanalen.

Dit is echter niet zonder gevaar. De allround marketeer moet tijdig alle prikkels op stop zetten om de nodige rust terug te vinden. Dus, loop niet achter de feiten aan en start deze zomer met jezelf te ontwikkelen als veelzijdige marketeer op de Zomertrainingen.