Hoe je je contentmarketing kan optimaliseren door basis Adobe kennis

Contentmarketing, het nieuwe modewoord. Tegenwoordig doet elk bedrijf aan deze vorm van marketing. Ja, ook je concurrenten. En dat is niet voor niets.

Contentmarketing loont echt. In een tijd waar de meeste consumenten een adblocker op hun computer hebben geïnstalleerd, wordt het soms moeilijk om deze potentiële klanten te bereiken. Het is net dit pijnpunt dat opgelost wordt door middel van contentmarketing.  

Wat is contentmarketing?

Het woord zegt het eigenlijk zelf. Je gaat je bedrijf adverteren door middel van eigen, waardevolle content te creëren. Door een specifieke doelgroep aan te spreken met kwaliteitsvolle content, zorg je ervoor dat er vertrouwen tussen jou en je consumenten opgebouwd wordt. Het doel van deze marketingvorm is om je doelgroep aan te trekken, te werven, te behouden en zo te leiden tot conversies. Wat contentmarketing nu net iets anders maakt dan de andere marketingvormen komt door het woord ‘waardevol’. Je moet geen content naar buiten pompen om zoveel mogelijk op je sociale media te publiceren. Content moet enkel ontstaan wanneer het waarde kan toevoegen voor de consument. Contentmarketing werkt volgens de gouden regel ‘kwaliteit staat altijd boven kwantiteit’.

Beginnen met contentmarketing

Wat valt nu eigenlijk onder die contentmarketing? Zoals je waarschijnlijk weet, kan content in veel verschillende vormen terugkomen. Dit kan zijn aan de hand van blogs, video’s, animaties, podcasts, infographics… Alles wat je online kan publiceren, kan worden gezien als content. Het belangrijkste is dat je gaat voor content waarnaar je doelgroep zoekt en die het beste bij je bedrijf past. Weet je nog niet waar te beginnen? Kleine tip: gratis informatie is iets waarnaar de meesten online zoeken.

Cartoon van een mannetje dat content aan het produceren is

Wat zijn de effecten van contentmarketing?

Vergeet echter niet dat contentmarketing zich focust op lange termijn resultaten. Ook al lijkt het op het eerste zicht geen investering, je kan in een latere fase overgaan naar betaald adverteren of betalende content. Tegen die tijd heb je vertrouwen gecreëerd bij je consument en zijn ze klaar om te converteren. Maar naast sales kan je nog meer halen uit je contentmarketing:

  • Meer naamsbekendheid
  • Top-of-mind positie
  • Meer websiteverkeer
  • Meer warme leads
  • Groter klantengagement
  • Grotere klanttevredenheid

Hoe past Adobe in dit verhaal?

Top, je hebt een contentstrategie op punt gesteld. Nu is het tijd om die uit te voeren. Adobe biedt een Adobe Creative Cloud-pakket aan speciaal voor je team. Dit pakket bevat meer dan 20 apps waarmee jij en je team content kunnen ontwerpen, video’s monteren, etc. Denk maar aan programma’s zoals Photoshop, Illustrator, Premiere Pro en After Effects. Sinds kort heeft Adobe een nieuwe reviewfunctie geïntroduceerd waardoor het samenwerken nu nog makkelijker wordt.

Visuele content prikkelt de consument

Een straffe binnenkomer is misschien belangrijker dan je dacht. Wist je dat we 80% onthouden van wat we zien online. Dit is vier keer (!) meer dan wanneer we iets online lezen. Alleen deze cijfers tonen al hoe belangrijk sterke, visuele content is vandaag de dag. Maar daar stopt het nog niet. Visuele content wordt maar liefst 40 keer sneller gedeeld dan andere content. Dankzij een solide basiskennis van een Adobeprogramma zoals Photoshop of After Effects kan jij onderscheidende, waardevolle content creëren die jou doelgroep prikkelt.

Instagram feed op iPhone

Heb jij een vraag rond trainingen?

Onze trainingscoördinator Geerte staat je graag te hulp.